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La memoria di tutti
concorso per giovani 
dai 6 ai 35 anni

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L'articolo

Santangelo Gianluca  
I canti popolari della festa di Materdomini

Favezo amico fatt’ allà

cull’anema mia nunn’avè a cche ffà

oggi è la festa della Vergine Maria

me faccio ciento croci e ciento ave Maria

Questa è una delle orazioni che spesso il popolo ripeteva il giorno dell’Assunzione, quando a Materdomini, ogni anno, si festeggiava, come accade oggi, il culmine dell’estate, prestando onori alla Madonna venerata nel santuario ivi presente. Il rito è piuttosto antico, si pensa risalga al XII secolo, ed era particolarmente sentito dalla popolazione contadina. Nei giorni antecedenti il 15 di Agosto, le donne andavano a piedi presso il santuario, prima del sorgere del sole, cantando diverse litanie; ivi invitavano i monaci ad aprire la chiesa perché potessero salutare la Madonna.

Piatti tipici della vigilia:

-le fettuccine, condite con salsa semplice.

-le palatelle con la ‘mpupata (pane con melanzane bollite nell’aceto, spremute e poi condite con olio, aglio, origano e filetto d’acciuga sotto sale). Non si mangiava carne.

-il cocomero (cd melone di fuoco), i cui venditori ed il cui consumo era talmente diffuso che la festa potrebbe essere chiamata in modo irriverente "festa del mellone".

Nel piazzale antistante il tempio giungevano gruppi spontanei di musici (soprattutto tammorrai) e di danzatori che animavano la festa con canti e balli; i vari gruppi si disponevano in circolo e dilettavano i presenti che si lasciavano coinvolgere in tali performances con grande entusiasmo.

Numerosi gli strumenti che accompagnavano il tutto: puti pù, tammorra, castagnole, scetavagliasso, triccheballacche e, più raramente, l’organetto.

Un’altra usanza andata perduta e resistita sino agli anni settanta è quella delle trombe di latta: bande di bambini le suonavano per le strade importunando i passanti, emettendo un rumore assordante.

I canti popolari facenti parte del rito, che venivano alternati alle nenie in onore dell’Immacolata, sono piuttosto antichi: gran parte di essi ha carattere erotico, tant’è che nel pronunciarli veniva mimato, a volte, l’atto sessuale.

Sono piuttosto numerosi ed in gran parte oramai sconosciuti.

Eccone dunque alcuni, recuperati grazie alla memoria di chi a quella festa, così come tradizionalmente impostata, ha avuto modo di partecipare, serbandone tutt’oggi il ricordo.

Canto 1

Nennillo mio ha fatto nu guaragno,

s’è juto a nnammurà de ‘na carogna.

Tene la faccia terrina terragna,

culore de ‘na rapa catalogna.

Te prego, ninno mio, ca te la cagne:

nun te la purtà appriesso, ch’è vergogna:

portala a la Madonna de li Vagne,

te facesse la grazia la Madonna!

Canto 2

Vir’ comme sona bello ‘o tamburiello:

‘nce ‘o voglio mannà a dice’ ‘o tamburaro,

ca me facesse nu tamburo d’oro,

nu bellu tamburiello da sunare.

Nu tamburriello che sona d’argiento

E me pare la campana de li Vagne.

Canto 3

Vulesse addeventà nu maravizzo

Pe ‘gli a cantare ‘ncopp’ a nu palazzo:

‘nce stanno doje nenne a uno pizzo,

ca pontejanno stanno ‘e matarazze.

L’ammore ‘nc’è trasuto schizzo a schizzo,

e stu cerviello ‘nc’è remasto pazzo.

Tann’ sta capa mia s’adderizza

Quanno m’abbraccio a loro e ‘o matarazzo.

Canto 4

Auciello ca vien’ da Caserta,

dimme ‘o nennillo mio si è bivo o è muorto!

L’aggio lassato malatiello ‘o lietto,

steve piglianno medicina ‘a morte.

Na mane ‘nce teneva li cuffiette.

E n’ata ‘nce teneva l’acqua forte.

Corre la mamma cu li braccia aperte:

"povero figliu mio, p’ammore è mmuorto!"

Canto 5

Aggio saputo ca me vuo’ vasare

Quanno sola me truove pe ‘lla via.

Nu curtelluccio mi aggio dato a fare

C’a manicella’ ‘e fronne d’auliva.

Quanno t’azzicche ca me vuò vasare,

tann’ t’o rongo e te faccio murire.

E stu sangue ca te jesce a sta ferita,

pigliammo ‘o buttiglino e ‘o curservammo

e ‘ncap a n’anno ‘nce ‘o jammo a truvà.

Chest’è o sangue d’o primmo ammore,

e ‘o primmo ammore nun se scorda maie!

Canto 6

Na sera passaie, e tu, bella, durmive,

nun t’ha potette da’ la bonasera:

ma te la dette pe’ sotto la porta,

scetate, uocchie ‘e suonno e pigliatella.

Io me scetaie e nun ce la truvaie

Se l’eva pigliata lu viento d’ammore.

Viento d’ammore mio, viento d’ammore,

puortame ‘nsuonno ‘o primmo ‘nnamurato!

Canto 7

‘A nuttata è longa e ‘o marito è muscio,

povera figlia mia comme patisce!

‘A nuttata è longa e ‘o marito è muscio,

rusella spampanata ne patisce.

‘O marit scenne e ‘o cumpare saglie,

‘a povera rusella, comme arrossisce!

Canto 8

L’anno passato m’accattaie ‘na vigna,

me l’accattaie ‘ncoppa a ‘ na muntagna.

‘nce piantaie ‘na noce, ‘na nucella e ‘na castagna,

oje bella vigna mia ‘ncoppa ‘a muntagna.

Chi ‘nse ne fa nu ramo e chi ‘nse ne fa ‘na pigna,

povera vigna mia, povera vigna.

Nu noce e ‘na nucella e ‘na castagna,

povera vigna mia ‘ncopp a la muntagna.

E m’accattaie pure nu castiello,

vulenno addeventà nu castellano…

Canto 9

Votta lu viento quanto po’ menare,

famm’ asciuttà sti panne allu mio ammore:

dopp’ asciuttata ‘nce jammo a chigà,

doppo chiegate ‘nce iammo a stipà.

Chiave d’argiento e marcatura d’oro,

‘e chiavetelle ‘nce menammo a mmare,

e quanno s’assecca ‘o mare ‘nce pigliammo,

quanno s’assecca ‘o mare ‘nce spusammo.

Canto 10

"Bella figliola, che purtate ‘npietto?"

"oje giuvinotto, porto chella robba ca ve piace:

nun so percoche e manco mulignane,

so’ persechelle e songo amare ancora"

"mammeta ‘nce l’ha miso ‘o guardiano?

‘nce lo dicesse quanno so ammature!"

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